Als je een bedrijf start of een nieuwe huisstijl wilt creëren, kan het lastig zijn hiervoor de juiste kleuren te kiezen. Hou je hiermee rekening met de betekenis van de kleuren? Als dit niet het geval is of je bent er op dit moment mee bezig, hebben we hieronder de kleuren met de betekenissen op een rijtje gezet.

Betekenissen van de kleuren

Rood: Energie, kracht, opwinding, moed, passie en warmte. Ook verhoogt de kleur onze hartslag waardoor tijd sneller lijkt te gaan en we gestimuleerd worden sneller actie te ondernemen.

Blauw: Betrouwbaarheid, rust, loyaliteit, vrede, oprechtheid, effectiviteit, vriendelijkheid en communicatie. Donkerblauw stimuleert denken en lichtblauw bevordert concentratie. Wist je dat blauw de wereldwijd favoriete kleur is?!

Geel: Jeugdig, fantasie, zelfvertrouwen, creativiteit en vriendelijkheid. Het stimuleert de emotie en kan zorgen voor zelfvertrouwen en optimisme. Maar wanneer de kleur te veel gebruikt wordt kan het juist voor ongerustheid en bezorgdheid zorgen. Ook kan het zorgen voor een gevoel van verraad, onbetrouwbaarheid en lafheid.

Groen: Balans, verfrissing, herstel, gezondheid, milieuvriendelijkheid, ontspanning en vrede. Het is een ontspannende kleur waarmee positiviteit opgewekt wordt.

Paars: Rustgevend, luxe, stijl, visie, rijkdom, kwaliteit, waarheid en spiritueel bewustzijn. Ook stimuleert het bewustzijn en bevordert het denken.

Oranje: Warmte, veiligheid, passie, plezier, fysiek comfort en eten. Het stimuleert en zorgt voor zowel fysieke als emotionele reacties. Ook kan het het brein en eetlust stimuleren.

Grijs: Neutraliteit. Door te veel grijs te gebruiken kan de kleur zelfs deprimerend zijn en dus een remmend effect geven. Wel kan antraciet (donkergrijs) geassocieerd worden met luxe.

Zwart: Kracht, wijsheid, efficiëntie, veiligheid, helderheid en aantrekkingskracht. Zwart is een combinatie van alle kleuren. Het brengt een gevoel van energie en ernst met zich mee.

Wit: Hygiëne, helderheid, zuiverheid, eenvoud, verfijning en efficiëntie. Ook zorgt het voor een verhoogt perceptie van ruimte. Wit kan ervoor zorgen dat je website er fris en verzorgd uitziet.

Kies over het algemeen voor één of meerdere basiskleuren die jouw gewenste waarden voor de uitstraling van jouw bedrijf weergeven. Om voor de juiste kleur/kleuren te kiezen is het belangrijk om van tevoren te bepalen wat je met de kleur wilt uitstralen, want elke kleur heeft verschillende betekenissen.

Verder is het belangrijk na te denken welke kleuren je wilt combineren en of deze elkaar juist sterker of zwakker maken. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor complementaire kleuren, dit zijn tegenovergestelde kleuren en zorgen ervoor dat ze elkaar er extra uit laten springen. Dit hoeft niet altijd nodig te zijn, je kunt namelijk ook twee rustige kleuren goed met elkaar combineren om juist een rustig beeld te creëren.

Bekende voorbeelden met kleuren

Coolblue gebruikt de kleuren blauw en oranje: blauw als basiskleur die aansluit bij hun visie van effectiviteit, vriendelijkheid en communicatie. Oranje staat dan weer voor passie en plezier wat terugkomt in hun slogan ‘alles voor een glimlach’.

Zwitsal heeft gekozen voor de kleuren geel en oranje in hun logo en producten. Geel staat voor jeugdig en vriendelijkheid, en oranje staat voor warmte en plezier. Dit zijn kenmerken waar zij voor staan en terugkomen in hun kleurgebruik.

Conclusie over gebruik van kleuren

Om voor de beste uitstraling van je bedrijf te gaan, is het erg belangrijk om van tevoren duidelijk te hebben wat je wilt uitstralen en deze eigenschappen terug te laten komen in de kleurkeuze van het logo, de huisstijl of identiteit. Hulp nodig? We helpen je hier graag bij!

🍪 Yum, wij hebben een speciaal recept voor onze cookies!