Tegenwoordig vind je ze in elke app of bericht: emojis. Ze zijn wereldwijd bekend en onmisbaar geworden in onze communicatie. Er is inmiddels zelfs een wereld emoji dag waarbij we de emojis vieren! (17 juli)
Maar hoe zit het met het gebruik van emojis in zakelijke berichten?
Elk jaar worden er 50 tot 100 nieuwe emojis uitgebracht door het Unicode Consortium en deze emojis krijgen van het Unicode Consortium een betekenis. Daarbij is er een wezenlijk verschil tussen een emoticon en emoji, emoticon is 🙂 en een emoji 😊.
In zakelijke mails worden emoji steeds meer geaccepteerd. Ze worden met name gebruikt om een boodschap, negatief of positief, te versterken. Fijn, want vaak is er sprake van een zogenaamd e-mail negativity effect, wat inhoudt dat we e-mails negatiever interpreteren dan de verzender bedoeld. Bijvoorbeeld:
Ik ben wat later bij de vergadering, want ik
ben niet optijd vertrokken van huis.
—–
Ik ben wat later bij de vergadering, want ik ben niet optijd vertrokken van huis. 😬
Zie je het verschil? En het fijne, je geloofwaardigheid wordt er niet door aangetast! Wel merken we dat het gebruik van emoji bij een klacht of negatief bericht, eerder wordt gezien als bijvoorbeeld sarcasme of het negativity verder beïnvloedt. Let hier er wel op dat het gaat om een negatief bericht en het hierdoor negatiever beïnvloed wordt.
Conclusie
Dat emojis een belangrijke rol zijn gaan spelen in onze online communicatie is nu wel duidelijk. Emojis beïnvloeden de interpretatie die we hebben bij klanten en in gesprekken. Reageer je op een klacht of een negatief bericht van een klant? Gebruik dan over het algemeen geen emoji, zodat je reactie ‘positiever’ genomen wordt. Ben je juist een relatie aan het opbouwen met een klant? Gebruik dan zeker emojis, hierdoor neemt je positieve warmte in gesprekken toe en is de positief voor het opbouwen van de relatie.