Ondanks sommige verwachtingen is Facebook nog steeds het grootste social media platform met 10,1 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan 6,8 miljoen mensen het dagelijks gebruiken. Van de jongeren t/m 19 jaar gebruikt 72% Facebook, in de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 89%, voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 77% en van de 65-plussers gebruikt 69% Facebook. Mede door de vele gebruikers is dit nog steeds een goed platform om op te adverteren, maar ook met Instagram kan je een grote doelgroep bereiken met advertenties. Instagram heeft namelijk 4,9 miljoen gebruikers, waarvan 2,7 miljoen dagelijkse gebruikers. Hiervan gebruikt 73% van de jongeren t/m 19 Instagram, in de leeftijdscategorie 20-39 jaar is dit 46%, voor de leeftijdscategorie 40-64 jaar 22% en van de 65-plussers gebruikt inmiddels 9% Instagram.
Handig om te weten over adverteren
- Facebook meet je succes en stuurt meldingen over je advertenties.
- Facebook heeft ruim 2 miljard actieve gebruikers per maand.
- Facebook bereikt de meeste doelgroepen.
- Facebookadvertenties worden getarget op mensen op basis van locatie, leeftijd, geslacht, interesses, demografische gegevens, gedrag en connecties.
- 1 op de 5 minuten die er wereldwijd op mobiele platformen wordt besteed is op Instagram en Facebook gecombineerd. Dat is meer dan de tien grootste platformen daaropvolgend bij elkaar!
Bron: Newcom Research & Consultancy
Wanneer je wilt adverteren op Facebook is het een logische keuze om ook gelijk via Instagram te adverteren, aangezien Instagram onder Facebook valt en dit vanuit hetzelfde Facebook Ads account mogelijk is. Daarbij is de concurrentie op Instagram momenteel nog relatief laag en daardoor nog redelijk goedkoop. De doelgroep voor het adverteren op Instagram zijn vooral de jongeren t/m 19 jaar en het is verder belangrijk om goed na te denken over je budget, je doelgroep en de content die je wilt plaatsen.
Adverteren op andere platformen?
Het is over het algemeen een stuk lastiger om op andere social media platformen zoals Whatsapp, Youtube, Linkedin, Twitter, Pinterest en Snapchat te adverteren. We zien dat Twitter steeds minder wordt gebruikt, op Snapchat kan je heel lastig gevonden worden en voor Youtube geldt eigenlijk hetzelfde. Ze moeten specifiek naar jou op zoek gaan om je content te zien. (Wel is het mogelijk om onder andere video’s te promoten, maar dit vergt over het algemeen een heel ruim budget) Verder zien we bij Linkedin dat het nuttig en handig is om op je persoonlijke account te posten, maar met een werkaccount kom je vaak een stuk minder ver en advertenties slaan ook niet echt aan.
Daarnaast is het mogelijk om op websites zoals beslist.nl, google shopping, amazon, bol.com te adverteren, maar ook dit vergt een ruim budget om goed naar voren te komen. Als je kijkt naar online adverteren zijn Facebook en Instagram op dit moment nog de grootste en relatief goedkoopste opties om je bedrijf meer naamsbekendheid te geven.