“Influencers? Dat zijn toch mensen die een beetje reizen, cocktails drinken, met puppies knuffelen en daar vervolgens ook nog eens heel veel geld mee verdienen?” We kunnen het bijna niet hardop uitspreken, maar kunnen er ook niet meer omheen. Steeds meer bedrijven zien het nut in van deze effectieve manier van marketing en doen pogingen om zelf ook in te spelen op deze trend. Wij delen drie fouten die vaak worden gemaakt binnen de trend van Influencer Marketing.

1. Bereik van een Influencer

Op dit moment worden influencers gegroepeerd in micro-influencers wanneer je 5.000 tot 25.000 volgers hebt, macro-influencers van 25.000 tot 100.000 en mega-influencers met alles boven de 100.000 volgers. Nu is er de opkomst van: de nano-influencers. Dit zijn fanatieke Instagrammers die het leuk vinden om hun tips te delen, zoals leuke aankopen of leuke plekken die ze bezocht hebben. Het verschil tussen nano-influencers en de overige is dat nano-influncers nog niet beïnvloed zijn door het geld wat ze ermee kunnen verdienen.

Eén van de grote fouten bij Influencer Marketing is dat er enkel naar het aantal volgers van een influencer gekeken wordt, zonder erbij na te denken of deze influencer ook jouw merk vooruit kan helpen. Een grote influencer betalen om jouw product in een klein hoekje op hun sociale media te delen, werkt vaak veel minder effectief dan een aantal micro-influencers met dezelfde doelgroep er een uitgebreide post erover te laten schrijven. Zij trekken precies het juiste publiek.

2. Geef influencers de ruimte

Een andere fout is dat bedrijven influencers niet de ruimte geven om zichzelf te kunnen zijn. Ze zitten vast aan een bepaalde tekst, waar je vanaf kan lezen dat het niet gemeend is. Als je de influencers zichzelf laat zijn vinden de volgers dit aantrekkelijker, want het past bij de stijl van de influencer en zal dus eerder aanslaan. Kijk ook naar de aantal samenwerkingen die een influencer doet. Als iemand veel samenwerkingen doet, is dat terug te zien in bezoekersaantallen en aantal reacties, die flink kunnen dalen naar verloop van tijd.

Een waardevolle tip is dus om influencers volledig de ruimte te geven om met eigen ideeën te komen, of samen te brainstormen over leuke out-of-the-box ideeën. Zo komt er veel meer variatie in content, die ook weer bruikbaar is voor jouw eigen sociale kanalen.

3. Voorkom samenwerkingen zonder resultaat

De laatste veelvoorkomende fout is dat uit de meeste samenwerkingen niet alles gehaald wordt. Bedrijven sturen een product op, stellen veel eisen en verwachten daar veel voor terug. Op die manier zal het gaan tegenvallen. Volgers zullen maar een paar seconden naar de content kijken of het relevant voor ze is en daarna wegklikken. Alleen wanneer ze unieke, interessante content of herhaling zien, zal het de volgers interesseren.

Een ‘do’ binnen Influencer Marketing is om een langdurige samenwerking aan te gaan met een influencer. Om de zoveel tijd een product sturen waar ze een foto van posten op Instagram. Zo zie je als mensen iets nieuws willen, ze als eerst weer denken aan dat leuke item dat ze een aantal keer eerder op Instagram voorbij hebben zien komen.

Ook zie je dat grote merken niet per se het bereik van de influencer gebruiken, maar juist de populariteit. Hema bijvoorbeeld, liet vier verschillende influencers een eigen schoollijn ontwerpen. Deze werden daarna gepromoot op de kanalen van Hema en van de influencer zelf. Binnen enkele dagen waren de items uitverkocht.

🍪 Yum, wij hebben een speciaal recept voor onze cookies!