Sinds 2015 heb je heel wat meer nodig dan alleen een digitale folder als website. Tegenwoordig zegt een website heel veel over je bedrijf, daarom is de eerste indruk ook zo belangrijk. Is jouw website up-to-date of heb je een verouderde website? Vergelijk het nu met de 10 herkenningspunten van een verouderde website.
1. De website is niet responsive
Past de website zich niet automatisch aan naar verschillende schermgroottes, dan heb je te maken met een niet responsive website. Je kijkt niet altijd op hetzelfde formaat scherm dus moet je website prettig te bezoeken zijn voor elk scherm. Werkt het bij jou nog niet? Pas dat dan snel aan, aangezien bijna de helft van alle website bezoeken van de mobiele telefoon komt.
2. De website bestaat uit afbeeldingen
Helaas zien we nog steeds dat er websites zijn waarin de tekst een foto is. Hierdoor wordt de tekst slecht leesbaar en kan er door zoekmachines niet gezocht worden op de inhoud van de website. Ook wordt het lastig als je toch nog iets wil aanpassen aan de tekst.
3. Verouderde blogberichten
Je wilt de bezoekers van je website natuurlijk op de hoogte houden van allerlei nieuws. Dat werkt super! Alleen is het wel belangrijk dat je recente berichten plaatst voordat mensen twijfels krijgen of je website nog wel bestaat. Een blog verplicht je om je website te onderhouden.
4. Geen Social Media
Tegenwoordig gebeurt er heel veel via Social Media. Als bedrijf is het belangrijk om met de website ook via de Social Media kanalen gevonden te worden en zo meer bekendheid op te bouwen.
5. Skip de intro
In de jaren negentig was het hip om een animatie te hebben als intro. Nu wordt dat vooral irritant gevonden. Zorg ervoor dat je bezoekers meteen een overzicht hebben van de informatie waar ze naar opzoek zijn.
6. De call-to-action ontbreekt
Wat wil je dat de klant doet na een bezoek aan de website? Wil je dat er besteld wordt, dat ze contact met je opnemen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Zorg dat het duidelijk is wat er wordt verwacht van je klanten en wees direct in je call-to-action.
7. Vormgeving niet meer actueel
Talrijke felle kleuren, een veelheid aan lettertypes, roterende iconen… Websites van een paar jaar oud voldoen niet meer aan de hedendaagse designmaatstaven. Als een website verouderd is, zie je dat aan de vormgeving. De actuele vormentaal bestaat uit grote foto’s, veel witruimte, grote koppen en een indeling die gemakkelijk geschaald kan worden naar verschillende schermresoluties. O ja, neem ook afscheid van die gratis stockbeelden die iedereen al gebruikt!
8. Geen actie
De website is nog steeds alleen maar tekst en plaatjes kijken. Dat trekt geen interesse, zorg voor interactie. Denk aan filmmateriaal of een poll/blog waar mensen op kunnen reageren om interactie te creëren.
9. Leesbaarheid
Verouderde websites hebben vaak nog een grote afbeelding als achtergrond. Dat maakt je website erg onleesbaar en zorgt ervoor dat hij trager wordt. Niet meer doen dus.
10. Héél véél tekst
Aan één stuk door tekst, zonder alinea-indeling of tussenkopjes. Dit leest heel slecht waardoor mensen al snel afhaken en naar de website van de concurrent gaan.
Als één of meerdere van deze punten voorkomen, dan is het misschien tijd om actie te ondernemen. De gemiddelde levensduur van een website is slechts zo’n drie tot vijf jaar, daarna is vernieuwing noodzakelijk. Maar je website hoeft niet altijd compleet op de schop. Een paar gerichte aanpassingen kunnen ook veel doen. Inspiratie opdoen? Bekijk wat voorbeelden van hoe wij dit doen, gewoon op onze niet-verouderde website!